Az önéletrajz és a tapasztalat bevihet az ajtón, de mi tart bent?

Ha csak a képzettséget és a tapasztalatot nézzük, lehet azt gondolni, hogy pont ezek kellenek a potenciális munkaadóknak. De jön az interview, és ha nem látják meg a jelöltben a szenvedélyt és a mentalitása sem arat osztatlan sikert, akkor az ajánlatadást el lehet felejteni. Mert az olyan soft skillek (emberi tényezők, viselkedés,belső tulajdonságok) jellemzik a stabil munkatársakat, mint az élesség, a lelkesedés és a respektus. Az önéletrajz főképpen szakmaiságot tartalmaz, de a sikerhez ez édeskevés. Ahhoz olyan dolgok is tartoznak, mint munkaetika, a nehézségek legyőzésének képessége és a hatékony kommunikáció.

A Linkedin Globális Tehetségkutatási Riportja (LinkedIn Global Talent Trends report) szerint a szervezetekben tehetségkutatással foglalkozó szakemberek 92 %-a szerint a soft skillek minimum egyenértékűek, de inkább fontosabbak a hard skilleknél (szakmai tudás, tapasztalat). Ugyanez a tanulmány tartalmazza, hogy a vizsgálatban részt vevők 89%-a szerint ha egy új jelölt felvétele sikertelen lett, azt inkább a szükséges soft skillek hiánya okozta. Ez a tanulmány ugyan 2019-es, de a járványhelyzet ezeket a megállapításokat nem változtatta meg, azok időszerűek, és szerintünk még jobban, mint 2019-ben.

A hardskillekkel még van egy probléma: azok elavulnak. A folyamatos innovációk, a technológiai fejlődés, az új trendek, az iparági fejlesztések a statikus tudást hamar túlhaladják. Eközben a soft skillek nem változnak – relevanciájuk nem csökken, továbbvihetőek, és a hatékony munkatársak jellemzői.

Egy tapasztalt személy végigment egy karrierlétrán. A 20-as évei végén került be egy vezetőségbe, és most kreatív igazgatója egy gyorsan fejlődő négy milliárd dollár forgalmú termelő vállalatnak – és nézzük meg, hogy milyen tulajdonságok segítették:

ADAPTÁCIÓS KÉPESSÉG

Gondold át: egy környezet adaptációja nem csak kihívás, de egyben fejlődő karriered kritikus apektusa is. Az adaptációs képesség egy munkahelyen azt jelenti, hogy tudsz alkalmazkodni a változó környezethez, munkádhoz, folyamatokhoz. Teljesen mindegy milyen környezetbe kerülsz, célod csak az lehet, hogy vedd fel a ritmust és tűnj ki. Ne várd meg a téged érintő változásokat, menj elébük, mert akkor hatásod lehet rájuk. Hogyan fogsz alkalmazkodni? Lesznek lehetőségeid a képességfejlesztésre? Hogyan tudsz hozzájárulni az új projektek sikeréhez? Ilyen vagy ehhez hasonló kérdéseket tegyél fel magadnak.

Ilyen változás lehet, ha egy új menedzser új munkastílust hoz magával, és új felelősségi területeket rendel a munkakörödhöz, vagy változtat az értékesítési protokollon. Mi kell az alkalmazkodásodhoz? Nyitottság, agilitás, és igény a fejlődésre.

ÉRZELMI INTELLIGENCIA

Az érzelmi intelligencia képessége azt jelenti, hogy egy személy érzékeli, értékeli és kontrollálja saját érzelmeit, miközben érzékeli egy másik személy érzelmeit. Az érzelmi intelligencia kifejezésére használják az EQ (emóció koefficiens) rövidítést is. Egy magas EQ-jú személy előbb átgondol, és csak azután szól vagy cselekszik. Ez a személy használja az önreflekciót, hogy megértse mások érzelmeit. Nem hoznak döntést dühből, és ha nyugtalanok, akkor szünetet tartanak, és egy lépést visszalépnek. Dolgoznak a saját érzelmeik kordában tartásán, és sebességet váltanak, ha szükséges. Nem engedik, hogy az érzelmek befolyásolják eredményességüket.

HATÉKONY KOMMUNIKÁCIÓ

A hatékony kommunikáció művészet és tudomány egyben — és sokkal több, mint egyszerűen információt szolgáltatni másnak. A hatékony kommunikáció világosan és érthetően fejez ki dolgokat. Köze van a proaktivitáshoz és a tudatossághoz, nem csak egyszerűen beszéd. Ha hatékonyan kommunikálunk, ott nincs félreértés. Ha valakivel megosztod a jövőképedet, vagy egy projektben feladatot osztasz ki, akkor tudatosan és világosan fejezd ki magad. Ez a komunikációs képességed megerősíti és hosszútávúvá varázsolja kapcsolataidat, és növeli az elismertségedet.

TÁRGYALÓKÉPESSÉG

A tárgyalóképesség az egyik legfontosabb, de egyben legalulértékeltebb tulajdonság is. Ernyőjének védelme alatt találod az idő menedzselését, az aktív odafigyelést, a kiszámíthatóságot és a kritikus gondolkodást.

Határozd meg a prioritásokat, állíts célt, találd meg mi a tárgyalási alap és mi nem az. Mindig időszerű, megbízható információkat használj, hogy megkezd a tárgyalást, de pontosan ismerd az információid forrását és kontextusát. Ily módon teljes mértékben megértheted a történéseket, és dolgozhatsz, hogy a legjobbakat hozd ki a helyzetből.

CSAPATMUNKA

Van egy szállóige: „a csapatmunka csodát tesz”. És oka van ennek. Az üzleti élet nem magányos harc, ahhoz csapat kell, és egy eredményes csapatjátékos nagymértékben hozzájárul a sikerhez, és pozitív környezetet teremt. A csapattagok kis eredményeit is meg kell ünnepelni, és elismerést is kell kapjanak. Ez remek munkakultúrát teremt, amelyben a csapattagok érzik a figyelmet és elismerést, ahol meghallgatják és látják őket. A motivált munkatársak megteszik a szükségest meghaladó lépéseket, és akár meg is tízszerezhetik az eredményességet. Ne feledd, a kis dolgok a nagy dolgok. Ünnepeld meg a kis sikereket, projekteket, ötleteket. Ne dobd félre a kis dolgokat, miközben a nagyot hajszolod.

POZITÍV ATTITŰD

A pesszimizmus nem segíti a karrieredet. A pozitivitás legyen a célod, főleg amikor egy csapatban együtt dolgozol valakivel, akivel közösen kell valamit elérnetek. A pozitív attitűd segít gyorsan lépkedni felfelé a szervezeti szinteken. Ne gondolkozz negatívan, ne panaszkodj, ne pletyizz. Panaszkodással semmit sem lehet elérni. Ehelyett elemezd a kihívásokat, és tervezed meg, hogy a problémát miként lehet orvosolni. Egy pozitív személy akadályok helyett lehetőségeket lát. Az attitűd ragályos: a pozitív beállítottság hatással van a munkahelyi teljesítményre, az elégedettségre, és arra is, mások hogyan tekintenek rád.

IDŐ MANAGEMENT

A karriered elősegítése érdekében az időérzékenység legyen az elsődleges prioritásod. Ezt hogyan lehet elérni? Legyen eszedben, hogy egyszerre semmit sem lehet megcsinálni (főleg nem jól). Csinálj feladatlistát, és prioritizáld az elemeit. Különböztesd meg a feladatokat ezek szerint: „sürgős”, „fontos de nem sürgős” és „egyéb”. Használj eszközöket feladatok eltávolítására: pl. delegálásukra vagy szükségtelen feladatok törlésére. Tudsz még a naptárban feladatmegoldási időszakot beállítani, ellenörzőlistát alkotni, és néhány visszatérő feladatra megoldási automatizmust létrehozni.

KONFLIKTUSKEZELÉS

Próbáld elkerülni a szervezeten belüli konfliktusokat. Ha elkerülhetetlen, akkor próbáld idejekorán moderálni a vitákat, mielőtt azok beinduló lavinája sokkal nagyobb problémákat okozna. Használd a fentebb említett kommunikációs és tárgyalási erősségeket – amelyek a saját és szervezeted hasznára is válnak. A konfliktusok gyakori oka a helytelen (vagy hiányzó) információ, ergo az egyértelmű, pontos és megfelelően időzített kommunikáció (minek a kommunikációja?: folyamatok, határidők, előírások stb.) a legtöbbször megszünteti (csökkenti) a konfliktusok kialakulásának veszélyét.

MUNKA ETIKA

 Vállalj felelősséget, és fogadd el, hogy a munkád az a tiéd, és nem valaki másé. Ha csapatot vezetsz, akkor tudd, a problémák veled kezdődnek. Ez azt jelenti, hogy a team győzelmei, vereségei, és bármilyen hozadéka téged és a munka etikádat tükrözi. Fontos még, hogy el kell fogadnod az általad elkövetett hibák konzekvenciáit. Sose hibáztass másokat! A projekteket időben fejezd be, respektáld a kollégáidat, és minden nap lehessen látni a lelkesedést rajtad.

VERSENYZÉS HELYETT EGYÜTTMŰKÖDÉS

A verseny rövid távú játék, míg az együttműködés hosszútávú kapcsolatokat és közös eredményeket jelent. Az együttműködés hozadéka: mély kapcsolatok, magas fokú kreativitás és innovatív produktivitás. Két ész jobb, mint egy és az együttgondolkodás kreatív megoldásokat hoz, ami a vállalatot is előreviszi.

Ha más team taggal működsz együtt, akkor újszerű megoldásokat láthatsz egy felmerülő problémára. És tanulhattok egymás hibáiból. Ilyen jellegű információk teamen belüli megosztása egyben a csapattagok tréningjét is jelenti.

VÉGEZETÜL

A kemény valóság az, hogy a soft skilleknek jelentősége van – de nagyon ám. És nem tulajdonítanak nekik nagy jelentőséget, mert nehezen mérhetőek, számolhatóak és értékelhetőek. De a megfelelő soft skillek gyakorlása nélkülözhetetlen a mostani gyors, örökké változó üzleti könyezetben, ami egyben egy fejlődő karrier alapja is. Ha fejlődsz, éles , fókuszált vagy és a soft skilljeid is rendben vannak, az mindenki számára előnyös – neked, munkatársaidnak és a a szervezetednek is.