Dan Kenary társalapítója és elnöke a Mass Bay Brewing vállalatnak (MBBC), ami a Harpoon Sörfőzde anyavállalata. A Harpoont Bostonban alapították 1986-ban, és a kézműves sör kategóriának az egyik vezetője. A csoport egyike az Egyesült Államok nagy sörfőzdéinek.

Dan a cég fejlődésének kulcsembere. Ő alapította meg a Harpoon második sörfőzdéjét a Vermontban található Windsorban. Ez a főzde további kézműves söröket állít elő, és öt új márkát hozott a MBBC portfóliájába. Még 2014-ben a Harpoon munkavállalói tulajdonba került. Így összességében Dan és a csapata több mint 35 évet töltött azzal, hogy összehozza az embereket.

A PI elnöke, Mike Zani ült le vele beszélgetni, és értékelni a Harpoon történetét, értékeit, söreit és személyzetét:

Első az ember

A Harpoon számára az üzlet és az emberek kapcsolata teljességgel természetes. Ez a kapcsolat kifejezi a szervezet misszióját és egyben az értékeit is.  

“Az embereknek köszönhetjük, hogy hová fejlődtünk, és én egész életemben hittem az emberi értékekben”

Azzal folytatta, “ ahogy mostanában gondolok erre a csapatra, az az, hogy milyen jó dolog ilyen emberek között lenni. Ez nem azt jelenti, hogy nem lenne jó a versenyképességünk, hanem azt, hogy ez az út sokkal élvezetesebb.”

Más vállalatoknál a versenyhelyzet elmérgesedett légkört és elkötelezettségvesztést okoz. De a Harpoon kultúrája a felelősségvállalás, megértés és a bizalom hármasán alapul.

“Lenyűgöző az embereink csoportja, ahogy viszonyulnak egymáshoz, ahogy szeretnek keményen dolgozni együtt, ami nagy erőt jelent. ”

A Harpoon története

Az út idáig nem volt rövid. Még 1986-ban kezdődött, Dannel és két barátjával, akik: Rich Doyle and George Ligeti. Ezt egy európai út követte, amikor a hármas úgy döntött, hogy sörfőzdét nyitnak, és elkezdenek európai söröket importálni.

Dan számára időbe került, ameddig megtalálta a siker nyitját mint sörgyártó és vállalkozó. “Az első néhány év túlélő üzemmódban telt el. Volt két társam és együtt csináltunk mindent. Látható, hogy már a kezdetektől az ember volt a kulcs”

A következő 10-15 évben a Harpoon az identitásának megfogalmazására koncentrált. Főzött többfajta sört, mint pl. a Harpoon Ale, a Harpoon Winter Warmer, és a Harpoon IPA. Elindították a New England államban található sörfőzdék Oktoberfestjét.

Ugyanilyen fontos volt számukra, hogy megalapozzák a Harpoon vállalati kultúráját — és megtalálják azokat a bajnokokat, akik élethossziglan elkötelezettek a szervezet és annak értékei mellett. Ahogy Dan elmagyarázta, “Ez a fenntarthatóságról szól, és úgy jellemezném, hogy ez az alapja mindennek.”

Lojális vásárlóközönség kialakítása

A Harpoon fenntarthatósága nem csak a nagyszerű embereitől függött, hanem a nagyszerű vásárlóitól is.

Dan emlékezett egy régi történetre: Egy vásárló panasza a beszerzett söreit illetően elérte a minőséges csapatot. Mielőtt az ügy magasabb szintre került volna, a Harpoon minőségügyi vezetője személyesen vitt egy láda sört ennek a vevőnek.

Az évek alatt ez az őszinteség tette sikeressé a vállalatot. A régi történetből érzékelhető hozzáállás eredménye nem is lehetett más.  

“Ez a vevő meghívta a Harpoonosokat az esküvőjére, és azóta is vásárlónk. És ez csak egy kiragadott példa a sok közül.”

A szó szoros értelmében vett hozzáállás

Ezek a pillanatok nem létezhetnének, ha az őszinteség nem hatná át az egész szervezetet. Dan szerint ez a meghatározó elv jellemző minden munkavállalóra és eseményre— azaz mindenre, kultúrális kérdéstől a pénzügyi kérdésig.

“Nagyon nyíltan tudok erről beszélni, sebezhetően nyílt módon, de szenvedéllyel arról, hogy tulajdonképpen mi saját magunk vagyunk saját magunk alkalmazottai.”

Dan kijelentése a társas tulajdonról egyáltalán nem túlzás. A Harpoon Sörfőzde 48%-os tulajdonrésze került 2014 júliusában az alkalmazottak birtokába. Bár ez a lépés nem ment pénzügyi nehézségek nélkül, végül megerősítette a Harpoon kultúráját és értékeit.

“A munkavállalói tulajdon program (MTP) nem húzható rá minden iparágra, de ha van stabil vállalati kultúrád és elkötelezett alkalmazottaid is, akkor azok elkötelezett munkavállalói tulajdonosok is lesznek, amiben hatalmas potenciál van.”

A munkavállalói tulajdon program kihívásai

A munkavállalói tulajdonlásra való átállás nem ment egyik napról a másikra. Amikor Rich Doyle— a Harpoon elnöke— úgy döntött, hogy kiszáll az vállalkozásból, akkor Dan elhatározta, hogy megtartja a Harpoon egységét, és nem befektetőknek, vagy nagyobb sörgyárnak adja el.

“Ebben a helyzetben a legkönnyebb lett volna egyszerűen elsétálni. Nagyszerű dolgot alkottunk, és az a gondolat elég távol állt tőlem, hogy eladjam a vállalkozást egy olyan söripari konszernnek, ami átvinné a termelést Floridába……..”

Az MTP növelte az adósságunkat, de egyben egy tervet is alkotott, hogyan tudnak a munkavállalók a programban résztvenni. Trükkös volt ennek a levezénylése, de Dan szerint ettől is többet terveznek a jövőben.

“Tervezzük, hogy az elkövetkező pár év során elindítjuk a második MTPt, amely során én adom el a tulajdonrészemet. És akkor a munkavállalók tulajdonába kerül a Harpoon 100%-a, és onnantól mindent nekik kell csinálni.”

A Harpoon feladata nem egyszerű. Több, mint 8.000 versenytársa van, kisebb és nagyobb sörfőzdék, helyiek és távoliak is. A szervezeti változások így nem kis stresszt okoztak, de Dan szerint soha ilyen jó nem volt a kohézió a munkavállalók között.

“A stressz szintje brutális volt, de csodálatos volt, amiket hallottam: ‘Úgyis megcsináljuk. Csináljuk, amit kell és sikeresek leszünk.,’ .”

A Harpoon mint felvásárló

Három évtized után is folytatja a Harpoon a növekedését. Megkérdeztük Dant, mit hozott a két felvásárlás a vállalalat életébe:

Az első felvásárolt vállalalat a Catamount Brewing Co. volt, egy kis vermonti sörfőzde, Windsorban. A Harpoon 2000-ben vásárolta meg, hogy nagyobb hatást tudjon gyakorolni a kézműves sörfőzés világára. A vállalat dolgozott tovább, de a Harpoon égisze alatt.

Második volt a Clown Shoes Beer, ami híres volt a különleges IPA söreiről és a vagány marketingjéről egyaránt. A Harpoon 2017-ben vette meg, üdvözölve nem csak a márkanevet meg a gyárat, de annak munkavállalóit is. És ezek az új arcok segítették a Harpoon hihetetlen növekedését.

“Nemcsak ők tanultak tőlünk, és lettek a kultúránk részei, de mi is rengeteget tanultunk tőlük.”

Dan számára a sikeres változás management a bizalommal kezdődik. Az új emberek tapasztalata iránti bizalom, kultúrájuk elfogadása, a szabadság, hogy azt csinálják, amihez a legjobban értenek csúcsteljesítő csapatot hozott létre.

“Nem azt vártam hallani, hogy a Clown Shows legyen Harpoonabb, hanem azt, hogy azt akarjuk, legyen olyan a Clown Shoes amilyen a Clown Shoes még sohasem volt.”

A tehetségek megtalálása

Ahogy a Harpoon bővül, úgy a megfelelő tehetség management fontosabb, mint valaha. Egy ilyen gyorsan változó iparágban a hatékony csapatok alapvetően fontosak a Harpoon alkalmazkodási képességében.

Dan és csapata nem akarnak lassítani. A MTP megmutatta, hogyan tervezik a jövőt: “Az Egyesült Államokban nincs sok 100 évnél idősebb sörfőzde. Ez a célunk: legyünk egy százéves független kézműves sörfőzde.”

A Harpoon, mint független tulajdonosok közössége nagyon fontosnak tartja hogy megtalálja a számára fontos tehetségeket. Dan beül az interview-okra, amikor csak lehet: “Függetlenül attól, milyen szintre hallgatjuk meg az illetőt, mert nagyon figyelünk arra, kit veszünk fel, mert az szeretnénk, hogy része legyen a folyamatoknak.”

Amikor azt kérdeztem Dantól, ki az ideális munkavállaló a Harpoon számára, így felelt: “Amikor erre a kombinációra gondolunk, akkor annak részei az agilitás, az ambíció, a versenyszellem az erkölcsi tartás mellett.”

Ez a speciális keverék adja a Harpoon kohézióját. Dan megemlíti a sportot is: “Embereink túlnyomó többsége versenysportoló volt, az amatőr szinttől a profi szintig. Így tudják, mit jelent a csapatsport, mit jelent a sikerre éhezés.”

Tehetségkezelés bevetésen

Számunkra Dan sport analógiája nem más, mint a tehetségkezelés alkalmazása. Amikor az emberek elkötelezettek és olyan pozícióban vannak, amelyek az erősségeiket igénylik, akkor csúcsteljesítményű csapatokat alkotnak – amelyek legyőzik a konkurrenciát.

Dan mondta, hogy a PI Tehetségkezelési platformja kulcs elem a Harpoon Tehetségkezelési stratégiájában. “A PI nagyszerű eszközünk. Segít megismerni a saját viselkedésünket és motivációs igényeinket, ahogy a munkatársainkét is”

Azzal szokta bemutatni, a PI hogyan segít dialógust kialakítani az egyes viselkedéseket illetően, ahogy ő viszonyul a saját gazdasági igazgatójához: “Én kockázatvállaló vagyok, és ő- ahogy gondolod- ennek a totálisan ellenkezője.”

“A PI használatával közös nyelvet tudtunk kialakítani. És hatékony kommunikációt folytatunk” osztotta meg. “Ez valóban hatékony eszköz számunkra.”

A Harpoon múltja, jelene és jövője

A beszélgetés végén megkértük Dant, tekintsen vissza az elmúlt 35 évre: Mit mondana a 35 évvel fiatalabb énjének, amikor el kellett kezdenie a csapatok átalakítást?

“Azt mondanám, hogy nyugi, és legyen nagyobb bizalmad,” válaszolta. “és tényleg próbálj meg olyan karaktereket, képességeket megtalálni, amelyek naggyá teheti a csapatokat’”

Dan optimistán tekint a Harpoon holnapjára. “Az a legfontosabb feladatom, hogy ezt a helyet úgy hagyjam el, hogy nagyobb sikert érünk el, mint amit valaha elértünk”