home office

A távmunka új kihívásokkal párosul. Például hogyan látható az elkötelezettségünk és szakértelmünk, amikor otthonról dolgozunk?!

Kőkemény üzletszerűen kinézni, amikor ugat a kutya, vagy éppen gyerekeid üldözik egymást a lakásban. Amiért azonban, mert a világ kicsit változott, még nem kell bedobnod a törülközőt, vagy elveszni érezned professzionális karakteredet. Ha ez bekövetkezne, akkor kezdenének másik komolytalannak tartani.

It van hat rövid távmunka tanács, ha nem akarsz felszínesnek tűnni:

1. KERÜLD EL A MEGZAVARÁST (AMENNYIRE LEHETSÉGES)

Ha zűrzavar vesz körül amikor otthon dolgozol, akkor könnyen zavarba jöhetsz, szétszórttá és távolságtartóvá válhatsz. Magyarul nem vagy ott, ahol lenni kéne.

Ha kisgyereked van vagy szobatársaid, akkor elkerülhetetlen, hogy ne zavarjanak meg. Ilyen az élet. Tegyél meg mindent a váratlan megzavarások elkerülésére! Hallottam már virtuális meeting során: „Pillanat, még bedobom a reggelim utolsó falatját” vagy ” Kicsit kócos vagyok, még megfésülködök”

A megzavarás mentálisan is bejelentkezhet: „Hol is vagyok tulajdonképpen?”. Ha ez felmerül benned, akkor világosan látszik hol is vagy: túl sok mentális figyelmet fordítasz arra, ami körülötted történik .

Lehet, hogy keménynek tűnik, de : Ezeket a mondatokat és gondolatokat töröld ki. Gondolkodj úgy, mint a munkahelyi környezetedben. Ha elnézést kérsz, vagy tűnik a fókusz: azonnal állj meg, és ugorj vissza a fókuszba. Ha lehet, a zavarforrásokat szüntesd meg még az online meeting előtt.

2. NE BESZÉLJ SOKAT A TECHNIKÁRÓL

Ha akadozol a használt technologiával, akkor nem tudsz a hallgatóságoddal kapcsolatba lépni.

Mindannyian szembesültünk már ezzel: „Hallasz engem? vagy „Látsz?” De ha azt érzékeljük, hogy a másik szenved a kapcsolat felépítésével, akkor ő távol is marad – és nem tud nekünk prezentálni. Mostanában hallottam valakitől: „Nem is tudom hogy kell ezt a diát megosztani, egy kis időbe fog kerülni, bocs”. Igen, ha botladozol a technikában, az nagyon nem jól veszi ki magát.

Ha nem mozogsz otthonosan egy technikában/technológiában/applikációban: gyakorold be előre. Tedd zökkenőmentessé virtuális találkozódat, és legyél profi abban, amit erre használsz!

3. NE A TÁVOLBÓL BESZÉLJ

Ha távol helyezkedsz a kamerától, akkor távolságot tartasz.

Gondold csak át: minél távolabb vagy a kamerától, a közönséged annál többet lát a nappalidból/hálószobádból. Volt olyan, hogy valaki az íróasztalánál ült, de az távolabb volt a kamerától. Így ő távolságtartónak tűnt, mert nem volt fókuszban a környezetéhez képest.

Senkinek sem kell a szobádra figyelnie, hanem csak rád. Szóvalj ülj közel a kamerához, ahhoz beszélj úgy, hogy szemmagasságban legyen. Olyan közel ülj, hogy a gesztusaid is láthatóak legyenek. Ez kapcsol be igazán.

4. NE EGY KIS DOBOZBAN LÁTSZÓDJÁL

Ha a Zoomban pl. egy kis bélyegképen jelensz meg, akkor is távolságtartónak/távolinak tűnsz. Valamennyien láttunk eltűnt előadót. Pl. ez történik webinárokon, amikor a dia betölti a képernyőt, és az előadó (általában) jobbra fent egy kis bélyegképnek látszódik. Ettől az előadó távolinak és nehezen elérhetőnek tűnik.

Ehelyett legyél előadó, ne narrátor. Amikor csak lehet bújj ki a bélyegképből teljes képernyőre, legyél az előadás frontján, középen. Biztosan van csoport részmeeting, amikor mindenki bélyegkép. De az más. Ha te vezeted a meetinget, legyél a színpad közepén!

5. NE ÖLTÖZZ TÚL LAZÁN

Ha túl lazán vagy öltözve, akkor azt gondolhatja valaki, hogy nem vagy bent az irodában.

Elon Musk megjelenhet fehér pólóban bejelentve, hogy meghódítja a Marsot. Ezt már megengedheti magának. De ha otthonról dolgozol, ne viselj pólót, főleg ne kedvenc rajzfilmfiguráddal. Ezt vidámnak gondolhatod, de nem azt mutatja, hogy nagyon fókuszálnál. Azaz szakmaiatlan vagy.

Ha szeretnél fókuszált lenni, akkor viseld azt, amit az irodában péntekenként szoktál.— inget, blúzt, vagy egy gombos golftrikót. Ugyanaz érvényes azokra a ruhadarabokra, amelyek a kamera hatókörén kívül vannak. Viselj cipőt, ne papucsot . A ruházat hozzájárul hogy komfortosan legyél szakmai, így tudsz előadásodra/feladatodra/beszámolódra koncentrálni.

Ha Te vagy a fő előadó, öltözz ki egy kicsit. Viselj olyan ruhát, amiről lerí: „Profi vagyok és komolyan veszem ezt a meetinget”.

6. ÉLVEZD A DOLGOT

Ha elveszted vitalitásodat és a humorodat, akkor megint távolra kerülsz.

Érthető, hogy kemény idők járnak, hiszen egyszerre kell kezelni a kölyköket, a távmunkát, a félelmet a járványtól. De ne add fel a vibrálásodat!

A nagy előadók sose vesztik el beszélőjüket. Egy közönséggel szemben sem. Az energiaszintjük mindig magas marad.

Ha energikus vagy az online meeting során, akkor a hangod is az lesz, amit megéreznek kollégáid, ügyfeleid. A virtuális hallgatóságod igényli az energiádat, és közelebb érzi magát hozzád, ha megosztod velük erős és energikus hangodat.

A távmunka távmunka, a home office az home office. Munka során figyelj a részletekre!