A szervezeti kultúraváltás öt pontja

“Már kora reggel szeretek rettegni”. Na ez az, amit senki sem mond. Bár manapság előfordulhat, hogy egy ismerőse — pl. egy beosztottja — retteg bemenni a munkahelyére. Lehet monotonnak tűnhet inspirálni. Így beosztottjai nem motiváltak, és a közérzetük se a legjobb. Ide süllyedni viszont idő kérdése. 

Vezetőként az Ön felelőssége, hogy a demotiváltság okát megkeresse. És a fellépést ellene.

A demotiváltság négy lehetséges oka

Négy fő motiválatlanságot eredményező okot fedeztünk fel. Ebből egy is megtörheti a szervezetet. Kettő vagy még több együtt már végzetes. Mindegyik azt jelenti, hogy egy személy konfliktusba kerül egy elemmel vagy elemekkel: munkakör, manager, team, kultúra.

1. Konfliktus a munkakörrel

Felmérések szerint 18 hónapon belül kudarcba fullad a munkaerő felvételek 46%-a. Sokak szerint ez a toborzási módszer hibája. Ami megint felmérésből származik: a toborzási vezetők 82%-a számára az önéletrajz és a tapasztalat az elsődleges, és nem foglalkoznak az illeszkedést jobban előrejelző tulajdonságokkal, mint pl. a fejleszthetőség, érzelmi intelligencia, hajtóerők, motiváltság, temperamentum. A kutatások azt jelzik, hogy a munkaköri illeszkedés kulcsszerepet játszik egy munkatárs elkötelezettségében. Szóval ezzel kell kezdeni. Tartsa észben, hogy kutatások szerint a munkavállalók elkötelezettségének kulcsa a munkaköri illeszkedés. Fontos, hogy a kezdetektől csináljuk ezt jól.

2. Konfliktus a managerrel

Egy, az USA-ban elvégzett vizsgálat szerint az alkalmazottak 75%-a azt jelezte, hogy munkájának legrosszabb része maga a manager. A legmeglepőbb az volt, hogy 65% még fizetéscsökkenésbe is belemenne, ha lecserélnék a vezetőjét. Magyarországon nincs ilyen kutatás, de kíváncsi lennék itthon milyen számok jönnének ki.

De honnan származik ez a kapcsolat hiány? A munkavállalók 21%-a gondolja csak, hogy a managere megfelelően inspirál és motivál. A többiek egyszerűen nem bíznak a managerükben. Innen.

Ebből is látható, milyen kritikus, hogy a managerek megfelelő képzést és eszközöket kapjanak a hatékony inspiráláshoz.

3. Konfliktus a csapattal

“Hajrá csapat!” Ez hívás csoporteljesítmény elérésére, de ahol rossz a hangulat, ott ez úgy hangzik, mintha körömmel karcolnák a táblát. Adj keresztfunkcionális jelentési kötelezettség mellé geográfiailag eltérő helyről származó (főváros/megyeszékhely/járási székhely/város/falu………….) munkatársakat, és a team kohézió a hatékonysággal együtt zuhanórepülésbe indul. Tény, hogy az emberek 86%-a az együttműködés hiányát és a nem megfelelő kommunikációt nevezte meg a csoport eredménytelenségének okaként.

4. Konfliktus a kultúrával

Abraham Maslow 1943-ban megjelentetett egy könyvet “Az emberi motiváció elmélete” címmel. Ebben fogalmazta meg a motivációk hierarchiáját, az ún. Maslow piramist. Több mint 75 évvel később sem ment ki a divatból. Észrevehető, hogy a szeretet és a valahová tartozás alapvetőbb, mint az önkifejezés. Éppen ezért nem csoda, hogy a szervezeti kultúrának mint a tartozás valahová hiánya a leggyakoribb ok, ami egy személyt demotiválttá tesz.

Hogyan tudja megállapítani, hogy eme négy erő közül melyik okozza az Ön elkötelezettségi és teljesítmény problémáit?

A problémát úgy tudja diagnosztizálni, hogy összegyűjti az emberek adatait. Ha arra gyanakszik, hogy kultúrális konfliktus áll fenn, akkor vizsgálja meg az alkalmazottait. Vizsgálja meg a probléma méretét, hogy a reakció gyorsaságát tervezhesse.

A rossz szervezeti kultúra az elsőszámú hatékonysággyilkos.

A 2018-as TechJam kiállításon lehetőségünk volt valós időben valós válaszokat kapni a látogatóktól. Meghívtuk őket a kiállítóhelyünkre, és csak egy kérdésre kértünk választ: Mi a legveszélyesebb hatékonysággyilkos?

At alábbiak közül választhattak: főnök, kultúra, munkakör és team megfelelősség. A kb. 1000 válaszadó többséga a kultúrát választotta , mint ami leginkább befolyásolja a hatékonyságot. Ha az eredményes beosztottjai nem érzik magukat a kultúrához kapcsolódva — vagy beleragadtak egy mérgező kultúrába — akkor alighanem csak egy telefonhívásnyi távolságban vannak a felmondástól.  

A kultúrális eltérés a lényeget zavarja meg. Idézünk tanulmányokból: a Queens School of Business, a Gallup, a Harvard Business Review kutatásai egyértelmű statisztikát mutatnak. Ennyibe kerülnek a kultúrába nem illeszkedő munkavállalók:

  • 37 %-kal magasabba távolléti arány
  • 49 %-kal több baleset
  • 60 %-kal több hiba vagy selejt.

Szervezeti szempontból ennyibe kerül:

  • 18 %-kal kevesebb teljesítmény
  • 16 %-kal kisebb nyereség
  • 37 %-kal alacsonyabb munkahely bővülési ráta

Az Engagement Institute becslése szerint évi 450–550 milliárd USD költséggel jár, ha az alkalmazottak nem elkötelezettek.

5 tipp a szervezeten belüli kultúraváltásra

A szervezeten belüli kultúraváltás növelheti az elköteleződést és a termelékenységet. Egy erős, nemzetközi, jól kommunikált szervezeti kultúra az alapja annak, hogy a szervezet meg tudja különböztetni magát versenytársaitól. Hogyan alakítaná ki vagy javítaná szervezete kultúráját? Kezdje ezzel az öt lépéssel: 

  1. Szervezeti kultúrája igazodjon az üzleti stratégiához.

A szervezeti kultúra muszáj, hogy passzoljon az üzleti célokhoz. Csak gondoljon bele, hogyha az üzleti stratégia az innovációra alapoz, akkor nem lehet olyan szervezeti kultúra, ahol a munka 100%-osan hiba mentes kell, hogy legyen. Az innovációnak szükséges velejárója a kockázatvállalás és a kockázat szükséges hozadéka az esetenkénti hiba. A szervezeti kultúrának támogatnia kéne a(z ésszerű) kockázatvállalást és megértenie, hogy a hiba a sikerhez vezető út természetes része.

  1. Legyen nyitott a kívánt kultúra felé.

Legyen transzparens a bevezetni/megalkotni kívánt kultúrával kapcsolatban. Tartson olyan egyeztetéseket, ahol el tudja magyarázni, hogy miként néz ki az Ön szerint ideális kultúra és milyen lépéseket szükséges bevezetni a megvalósulás érdekében.

  1. Előzze meg a vitákat és az ellenállást.

Amikor elmondja, hogy milyen lépések megtétele szükséges, az néhány alkalmazottnak nem fog tetszeni. Néhány ember egyszerűen nem szereti a változást és automatikusan ellenez mindent, ami eltérne az eddig megszokottól. Készüljön fel erre az ellenállásra azzal, hogy fogja tudni a „miértet” a kérdésekre.

  1. A jelöltek illeszkedjenek kultúrájába.

Már írtunk arról korábban, hogy a Munkaköri Felmérés elkészítésével sokkal hatékonyabban lehet embereket felvenni. Viszont további kritikus pont egy jelölttel kapcsolatban, hogy illeszkedjen a kultúráról való elképzelése az Ön által képviselttel. Kérje meg az interjúztatókat, hogy tegyenek fel kérdéseket a kultúra illeszkedés kiderítésének céljából és adjon nekik lehetőséget, hogy pontozhassák azt, így pontosabb képet kaphat arról, hogy egy jelölt hogyan illeszkedik az Ön elképzeléseibe. 

  1. Díjazza azokat az alkalmazottakat, akik megtestesítik az Ön által képviselt kultúrát.

Szeretné, hogy az alkalmazottak magukénak érezzék kultúráját? Nyilvánosan díjazza azokat, akik megtestesítik kulturális értékeit. Vegyük példaként a fentebb említett innovatív szervezetet és valakit, aki abban a cégben folyamatosan innovatívan és fejlesztő ötletekkel próbálja jobbá tenni az adott termékcsaládot. Ilyen esetben érdemes előléptetnie az adott személyt, hogy mindenki láthassa, hogy ez a célravezető hozzáállás.

Érdemes azt is észben tartania, hogy a kultúra az nem egy egyszer elvégzendő feladat. Rendszeresen vizsgálja felül, hogy a vállalati kultúra illeszkedik-e az üzleti stratégiához és inspirálja az embereket annak érdekében, hogy hatékonyabban tudják a szervezet sikerességét segíteni.